Génie du Logiciel et des Systèmes
Objectives
Study of the main software engineering principles. Understand and implement design patterns and model driven engineering.
Description
The first part presents main principles of Model-Driven Engineering (MDE): metamodelling (EMF), static semantics (OCL), textual (Xtext) or graphical (Sirius) concrete syntaxes, model to text transformations (Acceleo), model to model transformations (EMF/Java and ATL). A running example is used to illustrate all these concepts and tools.
The second part deals with design patterns, reflection, annotations and test.
Bibliography
- Gamma, Erich; Richard Helm, Ralph Johnson, and John Vlissides (1995). Design Patterns : Elements of Reusable Object-Oriented Software. Addison-Wesley. ISBN 0-201-63361-2.
- Mark Grand. Patterns in Java: A Catalog of Reusable Design Patterns Illustrated with UML, volume 1. Wiley, 2 edition, 2002.
- Sommerville, Ian (2007) [1982]. Software Engineering (8th ed.). Harlow, England : Pearson Education. ISBN 0-321-31379-8
- Model-Driven Software Development : Technology, Engineering, Management (Wiley Software Patterns Series) Thomas Stahl, Markus Voelter, ISBN
0-470-02570-0.
- EMF: Eclipse Modeling Framework 2.0 2nd, David Steinberg, Frank Budinsky, Marcelo Paternostro, Ed Merks, Addison-Wesley Professional, 2009 ISBN:0321331885.
Session 1 ou session unique - Contrôle des connaissances
Modalité | Nature | Coefficient | Remarques |
---|---|---|---|
CC (contrôle continu) | Oral/Ecrit | 40% | Examen Génie Logiciel et des Systèmes |
CC (contrôle continu) | Bureau d'Etudes | 20% | BE-Génie Logiciel et des Systèmes |
CC (contrôle continu) | Projet | 40% | Projet Génie Logiciel et des Systèmes |
Session 2 - Contrôle des connaissances
Modalité | Nature | Coefficient | Remarques |
---|---|---|---|
CC (contrôle continu) | Oral/Ecrit | 40% | Examen Génie Logiciel et des Systèmes |
CC (contrôle continu) | Bureau d'Etudes | 20% | BE-Génie Logiciel et des Systèmes |
CC (contrôle continu) | Projet | 40% | Projet Génie Logiciel et des Systèmes |